Skip to main content
Cultural Psychology 동영상

Cultural Psychology




본 강좌는 새로운 K-MOOC 플랫폼에서 운영하는 강좌입니다.

COURSE INTRODUCTION(강의소개)

The goal of this course is to cover the current theories, concepts and advances in cultural psychology.

This course will examine the theoretical and scientific foundation of cultural psychology by providing the scientific foundation of modern psychology articulated by Wilhelm Wundt, the father of modern psychology. It will outline the development of cultural psychology by reviewing the physical, biological and cultural sciences traditions.

The course will also examine the influence of ecology and cultural adaptation of subsistent economies (hunting and gathering societies and agricultural societies), cultural change and transformation (renaissance, industrialization and modernization).

This course will be provide the definition of culture and cultural differences. It will examine the influences of religion and philosophy from Western and Eastern perspectives.

This course will examine substantive areas of cultural psychology: 1) the religious and philosophical influences and indigenous Korean concepts (jung, chemyon, han), 2) substantive areas in psychology (parent-child relationship, conception of self, child development and social behavior, and 3) application of cultural psychology in the areas of educational achievement, stress, health and quality of life, organizational behavior, leadership, and economic development and political behavior, human rights, democracy, and social capital.

The course will emphasize the importance of understanding human creativity and innovations that have transformed our lives and our understanding of ourselves and our culture.

이 수업의 목표는 문화심리학 안에서 현재 통용되는 이론들 및 개념들을 포함하여, 문화심리학의 발전 과정을 살펴보는 것입니다.

이 강좌는 현대 심리학의 아버지인 빌헬름 분트에 의해 표현된 현대 심리학의 과학적 토대를 제공함으로써 이론적이고 과학적인 문화 심리학의 토대를 조사할 것입니다. 이는 물리적, 생물학적 그리고 문화적인 과학적 전통을 검토함으로써 문화 심리학의 발달 개요를 살펴보는 것입니다.

또한, 생태계의 영향과 수렵채집사회 및 농업사회와 같은 자족경제의 문화적 적응을 다루고, 르네상스와 산업화, 현대화를 거치는 과정에서 나타난 문화적 변화와 문화적 변형을 검토할 것입니다.

문화와 문화적 차이에 대한 정의를 내리게 될 것이며, 서양적 관점과 동양적 관점에서 종교와 철학의 영향을 살펴보겠습니다.

이 강의에서는 문화심리의 실질적인 부분을 다룰 것입니다. 1) 종교적, 철학적인 영향과 한국 고유의 개념(정, 체면, 한), 2) 심리학의 실제영역(부모자녀관계, 자아개념, 아동발달 및 사회적 행동) 3) 교육적 성취, 스트레스, 건강, 삶의 질, 그리고 조직행동, 리더십, 경제발전과 정치행동, 인권, 민주주의, 그리고 사회적 자본과 같은 문화심리학의 응용분야

이 강의는 인간의 우리의 삶을 변화시키는 창의성과 혁신의 중요성, 우리 스스로와 우리의 문화를 이해하는 것을 강조합니다.

INSTRUCTIONAL OBJECTIVES(수업목표)

This will examine substantive areas in cultural psychology: Development psychology (parent-child relationship and child development), social psychology (values of children, the self and sociocognitive theory), indigenous psychology (Korean concepts), educational psychology (academic achievement and delinquent behavior), health psychology (stress, happiness and quality of life), organizational psychology (organizational behavior, teamwork and leadership), political psychology (democracy and political culture), and sociological social psychology (trust and social capital) and economic psychology (Korean economy and national development).

이는 문화 심리학의 실질적인 영역: 발달 심리학(부모-자녀 관계 그리고 아동 발달), 사회 심리학(아이의 가치, 자아 그리고 사회인지적인 이론), 토착 심리학(한국 개념들), 교육 심리학(학업적 성취 그리고 일탈 행위), 건강 심리학(스트레스, 행복 그리고 삶의 질), 조직 심리학(조직적 행동, 팀워크 그리고 리더십), 정치심리학(민주주의 그리고 정치문화), 그리고 사회적 측면을 다룬 심리학(신뢰 그리고 사회적 자본) 그리고 경제 심리학(한국 경제 그리고 국가발달)을 다룰 것입니다.

INTRODUCTION VIDEO(소개 영상)
인하대학교 K-MOOC 홍보 영상
WEEKLY LEARNING CONTENT(주차 강의 내용)
WEEKLY LEARNING CONTENT
Week Content Unit Unit Name Activity
LEARNING ACTIVITY(학습활동)
  • EVALUATION(평가)
    Quiz(Quiz) 70%
    Final exam(최종평가) 30%

  • STANDARD FOR COMPLETE A COURSE(이수기준)
    A final grade over 60 is needed to pass this course(60점 이상 시 이수증 발급. 이수증은 강좌 운영기간 종료 후 1~2주 내에 발급됩니다. 이수증 발급기간을 반드시 확인하시기 바랍니다.)

  • COURSE MATERIALS(강의교재)
    AUTHOR : Kim, U., Yang, K. S., & Hwang, K. K. (2006)
    TITLE : Indigenous and cultural psychology
    PUBLISHER : Springer Verlag
    Understanding people in context. New York: Springer. Articles from this book and other readings will be made available and can be download from the webpage.

PROFESSOR(교수)
Prof. Uichol Kim
Prof. Uichol Kim

College of Business Administration, Inha University. He is an organizational and cultural psychologist and received his BSc from University of Toronto, and MA and PhD from Queen's University, Canada. He has previously taught at Chung-Ang University, University of Tokyo and University of Hawaii at Manoa. He has published over 200 articles and 20 books and monographs, including Individualism and collectivism (2003), Indigenous and cultural psychology (2006), Democracy, human right and Islam in modern Iran (with Shirin Ebadi, 2003 Nobel Laureate in Peace).

uicholk@inha.ac.kr

관련 강좌

현재 강좌와 관련있는 강좌를 찾을 수 없습니다.
  1. Subject

    Humanities
    (Human Sciences)
  2. 강좌 내용의 어려운 수준을 의미합니다. 교양, 전공기초, 전공심화 순으로 난이도가 증가합니다.

    Course difficulty

    beginner
  3. 강좌를 개발하고 운영하는 기관입니다. 컨소시엄으로 운영 시, 대표기관의 명칭이 나타납니다

    Institution

    INHA UNIVERSITY
  4. 운영 기관의 전화번호 입니다.

    Phone

    032-860-8922
  5. 강좌의 구성 주차 수를 의미합니다. (강좌를 충실히 학습하기 위해 필요한 주당 학습시간을 의미합니다.)

    Course Week
    (Estimated Effort)

    15week
    (주당 01시간 30분)
  6. 본 강좌 이수자에게 인정되는 학습시간으로 해당 강좌의 동영상, 과제, 시험, 퀴즈, 토론 등의 시간을 포함합니다. (강의 내용과 관련된 동영상 재생 시간의 총 합계입니다.)

    Accredited learning time
    (Video Duration)

    25시간 44분
    (20시간 35분)
  7. 수강신청이 가능한 기간으로 해당 기간 내에만 수강신청이 가능합니다.

    Registration Period

    2023.02.13 ~ 2023.05.29
  8. 강좌가 운영되고 교수지원이 이루어지는 기간입니다. 이수증은 강좌운영기간이 종료된 이후에 발급받을 수 있습니다.

    Classes Period

    2023.02.27 ~ 2023.06.12
  9. ※ 만족도 응답 표본 수 미달 등 일정 기준이 충족되지 않은 경우 별점이 공개되지 않을 수 있습니다.
  10. Video Transcript

    한국어, 영어