Skip to main content
Excel Basic Foundation 이미지

Excel Basic Foundation




본 강좌는 새로운 K-MOOC 플랫폼에서 운영하는 강좌입니다.

강좌 소개

수업내용/목표

At the end of this course,thelearners will be able to
1. Understand the fundamentals of Microsoft Excel.
2. Master intermediate skills in Microsoft Excel.
3. Develop and use various Excel functions for daily tasks.
4. Analyse the data and convert data into visualrepresentationsusing smart arts.

홍보/예시 영상

강좌 운영 계획

주차

주차명

(주제)

주차별학습목표

차시

차시명

평가방법

 

학습내용

 

1

Introduction to the software

Introduction to the Microsoft Excel365

1-1

Start a Excel

   

1-2

Working with An Existing Workbook

 

1-3

Navigating a Worksheet

 

1-4

Navigating Data with the GO TO Command

 

2

Fundamentals of Excel

Learn the Fundamentals of Excel

2-1

Creating, naming and saving Workbooks

   

2-2

Saving in Different File Formats

 

2-3

Entering and Editing Basic Data in a Worksheet

 

2-4

Using Data Types to Populate a Worksheet

 

3

Using Office Backstage

How to use Office Backstage

3-1

Accessing and Using Backstage View and Print Options

Practical Test

 

3-2

Changing the Excel Environment

 

3-3

Customizing the Quick Access Toolbar and the Ribbon

 

3-4

Accessing and Using Excel Templates

 

4

Creating Basic Formulae

How to create Basic Formulae

4-1

Understanding and Displaying Formula

   

4-2

Using External Cell References

 

4-3

Referring to Data in Another Worksheet

 

4-4

Referencing Data in Another Workbook

 

5

Using FUNCTIONS in Excel

How to use FUNCTIONS in Excel

5-1

Summarizing Data with Functions

   

5-2

Using the SUM Function

 

5-3

Using the COUNT and COUNTBLANK Functions

 

5-4

Using the AVERAGE Function

 

6

Format Cells and Ranges

How to Format Cells and Ranges

6-1

Formatting Excel Worksheets

Quiz

 

6-2

Inserting and Deleting Cells

 

6-3

Formatting Cells with Styles

 

6-4

Applying Conditional Formatting to Cells

 

7

Format worksheets

How to Format worksheets

7-1

Working with Rows and Column

   

7-2

Using Themes

 

7-3

Inserting Headers and Footers

 

7-4

Transposing Rows or Columns

 

8

Organise Worksheets

How to Organise Worksheets

8-1

Organizing Worksheets

Midterm Exam

 

8-2

Working with Multiple Worksheets

 

8-3

Using Zoom and Freeze to Change the Onscreen View

 

8-4

Finding and Replacing Data

 

9

Work with Excel Database

How to work with Excel Database

9-1

Sorting Data

   

9-2

Sorting Data on A Single and Multiple Criterion

 

9-3

Filtering Data

 

9-4

Using Data functions

 

10

Create Charts

How to Create Charts

10-1

Building Charts

   

10-2

Formatting A Chart with A Quick Style or Layout

 

10-3

Modifying A Chart

 

10-4

Deleting Elements from A Chart

 

11

Secure Workbooks

How to Secure Workbooks

11-1

Securing Workbooks

Practical Test

 

11-2

Using the Document Inspector

 

11-3

Tracking Changes to A Workbook

 

11-4

Adding Comments to A Workbook

 

12

Insert Images and Shapes

How to Insert Images and Shapes

12-1

The Insert Tabs Illustration and Text Tools

   

12-2

Inserting Pictures

 

12-3

Adding Shapes

 

12-4

Adding Graphic Enhancements

 

13

Print Worksheets

How to Print Worksheets

13-1

Using the printer settings

Quiz

 

13-2

Changing page settings

 

13-3

Customise margins

 

13-4

Page scaling and page setup

 

14

Customise Excel Templates

How to Customise Excel Templates

14-1

Using excel templates

   

14-2

Create new colour themes

 

14-3

Switch or remove a theme

 

14-4

 

Changing default themes

 

15

Final Exam

   

강좌운영팀 소개

교수자

Kishor Chandran professor
Kishor Chandran 교수
Junior Research Fellow in Business Management Studies,
University Grants Commission, New Delhi, India. 2011.
Master of Business Administration in Human Resources
(MBA),
University of Kerala; India 2011.
Bachelor of Science in Hospitality and Hotel
Administration,
Indira Gandhi National Open University; New Delhi India,
and
Le
Vatel Business School, France 2009.
WSQ Advanced Certificate in Training and Assessment
(ACTA),
Singapore Training and Development Association; Singapore
2013.
WSQ Conduct Food and Beverage Hygiene Audit, SkillsFuture
Singapore - Ministry of Education; Singapore 2017.
WSQ Study and Serve Wine, SkillsFuture Singapore -
Ministry
of
Education; Singapore 2017

강좌지원팀

조교
조교
한국대학교 전산학 박사과정
E-mail: abc@example.com

강좌 수강 정보

이수/평가정보

이수/평가정보
과제명 퀴즈 실습과제 중간고사 기말고사
반영비율 20% 20% 30% 30%

※ 총 60% 이상 점수 획득 시, 이수증을 발급받을 수 있습니다.

강좌 수준 및 선수요건

이 강좌는 유익한 내용이 다수 포함되어 있습니다.

교재 및 참고문헌

이 강좌는 여러가지 참고자료가 많이 있습니다.

자주 묻는 질문

강좌 교재가 따로 있나요?

네. 있습니다.

강좌 교재가 따로 있나요?

네. 있습니다.

제목

소제목

내용

 

관련 강좌

현재 강좌와 관련있는 강좌를 찾을 수 없습니다.
  1. Subject

    Engineering
    (Computers & Communication)
  2. 강좌 내용의 어려운 수준을 의미합니다. 교양, 전공기초, 전공심화 순으로 난이도가 증가합니다.

    Course difficulty

    intermediate
  3. 강좌를 개발하고 운영하는 기관입니다. 컨소시엄으로 운영 시, 대표기관의 명칭이 나타납니다

    Institution

    WOOSONG UNIVERSITY
  4. 운영 기관의 전화번호 입니다.

    Phone

    042-630-9396
  5. 강좌의 구성 주차 수를 의미합니다. (강좌를 충실히 학습하기 위해 필요한 주당 학습시간을 의미합니다.)

    Course Week
    (Estimated Effort)

    15week
    (주당 00시간 40분)
  6. 본 강좌 이수자에게 인정되는 학습시간으로 해당 강좌의 동영상, 과제, 시험, 퀴즈, 토론 등의 시간을 포함합니다. (강의 내용과 관련된 동영상 재생 시간의 총 합계입니다.)

    Accredited learning time
    (Video Duration)

    11시간 00분
    (06시간 30분)
  7. 수강신청이 가능한 기간으로 해당 기간 내에만 수강신청이 가능합니다.

    Registration Period

    2021.08.30 ~ 2021.12.12
  8. 강좌가 운영되고 교수지원이 이루어지는 기간입니다. 이수증은 강좌운영기간이 종료된 이후에 발급받을 수 있습니다.

    Classes Period

    2021.09.06 ~ 2021.12.26