수업내용/목표
이 과정의 목적은 학생들이
1. 인간의 행동과 정신 과정에 대한 과학적 정보와 비과학적 정보를 구분합니다.
2. 감각, 지각, 학습, 기억, 언어, 동기, 감정, 지능, 성격, 의식 상태 및건강과관련된심리적과정을설명합니다.
3. 감각, 지각, 학습, 기억, 언어, 동기, 감정, 지능, 성격, 의식 상태 및 건강에영향을미치는다양한요인을분석합니다.
4. 일상 생활의 상황에 심리학적 개념과 원리를 적용합니다.됩니다.
주차 |
주차명 (주제) |
주차별 학습 목표 |
차시 |
차시명 |
강좌 운영방법 |
||
학습내용 |
수업방법 |
평가방법 |
학습자료 |
||||
1 |
Introduction to Psychology |
Understand the basics of psychology |
1-1 |
Definition |
3 Videos 강좌영상 (10분×3개) |
|
PPT, PDF |
1-2 |
Origins of Psychology |
||||||
1-3 |
Contemporary Psychological Perspectives |
||||||
2 |
Biological Foundation of Psychology |
Understand the biological foundations of Psychology |
2-1 |
Biological Bases of Psychology |
5 Videos 강좌영상 (10분×5개) |
|
PPT, PDF |
2-2 |
Nervous System |
||||||
2-3 |
The Organization of the Brain |
||||||
2-4 |
The Endocrine System |
||||||
2-5 |
Evolution of behaviour |
||||||
3 |
Psychological Development |
How do we develop our psychological capacities |
3-1 |
Heredity and Environment |
4 Videos 강좌영상 (10분×4개) |
|
PPT, PDF |
3-2 |
Capacities of the New-born |
||||||
3-3 |
Cognitive Development in Childhood |
||||||
3-4 |
Personality and Social Development |
||||||
4 |
Sensory Processes and Perception |
How do our sensory processes affect our perceptions? |
4-1 |
Visual System |
5 Videos 강좌영상 (10분×5개) |
|
PPT, PDF |
4-2 |
Auditory System |
||||||
4-3 |
Olfactory System |
||||||
4-4 |
Gustatory System |
||||||
4-5 |
Perception and Judgement |
||||||
5 |
Consciousness |
What do you mean by conciousness? |
5-1 |
Aspects of Consciousness |
2 Videos 강좌영상 (10분×2개) |
|
PPT, PDF |
5-2 |
Sleep and Dreams |
||||||
6 |
Learning and Conditioning |
How does learning occur in human beings? |
6-1 |
Classical Conditioning |
4 Videos 강좌영상 (10분×4개) |
퀴즈 |
PPT, PDF |
6-2 |
Instrumental Conditioning |
||||||
6-3 |
Learning and Cognition |
||||||
6-4 |
Learning and The Brain |
||||||
7 |
Memory |
How does human memory function? |
7-1 |
Three Important Distinctions |
4 Videos 강좌영상 (10분×4개) |
|
PPT, PDF |
7-2 |
Sensory Memory |
||||||
7-3 |
Working Memory |
||||||
7-4 |
Long-Term Memory |
||||||
8 |
Emotions |
What do we mean by emotions? |
8-1 |
Affect, Emotions, And Moods |
4 Videos 강좌영상 (10분×4개) |
Mid Exam |
PPT, PDF |
8-2 |
Emotional Labour |
||||||
8-3 |
Emotional Intelligence |
||||||
8-4 |
Cascading Model |
||||||
9 |
Intelligence |
What do you mean by intelligence? |
9-1 |
Theories Of Intelligence |
4 Videos 강좌영상 (10분×4개) |
|
PPT, PDF |
9-2 |
Emotional Intelligence |
||||||
9-3 |
General Learning Disability |
||||||
9-4 |
Intelligence Tests |
||||||
10 |
Personality |
What is personality? |
10-1 |
Definition |
5 Videos 강좌영상 (10분×5개) |
과제 |
PPT, PDF |
10-2 |
Personality Traits |
||||||
10-3 |
Eysenck’s Personality Factors |
||||||
10-4 |
Myers-Briggs Type Indicator |
||||||
10-5 |
The Big Five Personality Model |
||||||
11 |
Stress, Health, and Coping |
What do we mean by stress and how we cope with it? |
11-1 |
Characteristics of Stressful Events |
4 Videos 강좌영상 (10분×4개) |
|
PPT, PDF |
11-2 |
Psychological Reactions to Stress |
||||||
11-3 |
Physiological Reactions to Stress |
||||||
11-4 |
Managing Stress |
||||||
12 |
Psychological Disorders |
What are psychological dissorders? |
12-1 |
Defining Abnormality |
4 Videos 강좌영상 (10분×4개) |
|
PPT, PDF |
12-2 |
Anxiety Disorders |
||||||
12-3 |
Mood Disorders |
||||||
12-4 |
Personality Disorders |
||||||
12-5 |
Schizophrenia |
||||||
13 |
Treatment of Mental Health Problems |
How do we address mental health problems? |
13-1 |
Historical Background |
3 Videos 강좌영상 (10분×3개) |
퀴즈 |
PPT, PDF |
13-2 |
Techniques of Psychotherapy |
||||||
13-3 |
Biological Therapies |
||||||
13-4 |
Enhancing Mental Health |
||||||
14 |
Social Influence |
What do we mean by social influence? |
14-1 |
The Presence of Others |
4 Videos 강좌영상 (10분×4개) |
|
PPT, PDF |
14-2 |
Compliance and Obedience |
||||||
14-3 |
Internalization |
||||||
14-4 |
Group Interactions |
||||||
15 |
Final Exam |
Final Exam |
15-1 |
Revision |
1 Videos 강좌영상 (10분×1개) |
Final Exam |
PPT, PDF |
과제명 | 퀴즈 | 기말고사 | ||
---|---|---|---|---|
반영비율 | 40% | 60% |
※ 총 60% 이상 점수 획득 시, 이수증을 발급받을 수 있습니다.
이 강좌는 유익한 내용이 다수 포함되어 있습니다.
이 강좌는 여러가지 참고자료가 많이 있습니다.
네. 있습니다.
네. 있습니다.
내용