Skip to main content
The Art of Writing Your Memoir 동영상

The Art of Writing Your Memoir




본 강좌는 새로운 K-MOOC 플랫폼에서 운영하는 강좌입니다.

강좌 소개

수업내용/목표

[학습목표]
이 과정의 목적은 이야기(개인 또는 소설)를 읽은후자신의이야기를 작성함으로써 학생들의 읽기 및 쓰기 능력을 향상시키는 것입니다.
학생들은 또한 수업 시간에그들의이야기를 공유하고토론함으로써 그들의 어휘력과 말하기 능력을 향상시킬 수 있을 것입니다.
이 과정은 학생들의말하기능력뿐만 아니라 읽기와쓰기를 돕기 위해 고안되었습니다.
[학습내용]
서술형 에세이와 개인적인 이야기를 읽음으로써, 학생들은그들의말하기와 쓰기 기술을 연습할수 있을 것이다.
작문 과정과는 달리, 이 과정은 개인적인 경험과 그들의 기존기술을 강화하거나 향상시킬 수 있는 서술형 글쓰기 기술의 중요성에 초점을 맞출 것이다.
첫 번째 학생들은 작가들이"이야기를말하기" 위해 어떻게 언어를 조립하는지 보기 위해 몇 가지 이야기를 읽고 토론할 것이다.
그리고 나서, 학생들은서술형쓰기로 넘어가기 전에 서술형 쓰기를 공부할것이다.
마지막으로, 학생들은 개인적인 이야기를 들려주는 세련된 에세이(최종)를 제작할 것이다.
학생들은 그들의 마지막프로젝트를 위해 "A Narrow Escape" 또는"AScar Story"와 같은 몇 가지 글쓰기 프롬프트 중에서 선택할 수 있다.

홍보/예시 영상

강좌 운영 계획

강의계획서
주차 주차명 차시명 과제
1 주차1 차시1 퀴즈1
차시2 토론
2 주차2 차시1 토론
중간시험
3 주차3 차시1 상호평가
기말시험

 

주차

주차명

(주제)

주차별 학습 목표

차시

차시명

강좌운영방법

학습내용

수업 방법

평가 방법

학습 자료

1

Introduction; writing assessment

Assessment

1-1.

“Uncle Kwok(1)”

Video

-

Pdf, PPT

1-2.

“Uncle Kwok(2)”

1-3.

“Uncle Kwok(3)”

2

Students will read a narrative essay and discuss it in class

Descriptive writing; students will write a descriptive paragraph.

Students will observe the style of writing by the author and discuss writing strategies

 

2-1.

“Beyond the Sun(1)”

Video

-

Pdf, PPT

2-2.

“Beyond the Sun(2)”

2-3.

“Beyond the Sun(3)”

3

Descriptive writing; students will write a descriptive paragraph

Students will observe the style of writing by the author and discuss writing strategies

3-1

“An American Journey(1)”

Video

-

Pdf, PPT

3-2

“An American Journey(2)”

3-3

“An American Journey(3)”

4

Descriptive writing; students will write a descriptive paragraph.

Students will observe the style of writing by the author and discuss writing strategies

4-1

“The Struggle to be an All-American Girl(1)”

Video

-

Pdf, PPT

4-2

“The Struggle to be an All-American Girl(2)”

4-3

“The Struggle to be an All-American Girl(3)”

5

To write a narrative paragraph; to organize ideas using chronological development

Essay Discussion

To write a narrative paragraph; to organize ideas using chronological development

Students will observe the style of writing by the author and discuss writing strategies

5-1

“Working at Wendy’s(1)”

Video

-

Pdf, PPT

5-2

“Working at Wendy’s(2)”

5-3

“Working at Wendy’s(3)”

6

To write a narrative paragraph; to organize ideas using chronological development

Students will observe the style of writing by the author and discuss writing strategies

6-1

“More Room(1)”

Video

과제

Pdf, PPT

6-2

“More Room(2)”

6-3

“More Room(3)”

7

To write a narrative paragraph; to organize ideas using chronological development

Students will observe the style of writing by the author and discuss writing strategies

7-1

“The Sanctuary of School(1)”

Video

-

Pdf, PPT

7-2

“The Sanctuary of School(2)”

8

Mid-Term Exam

9

Memoir: The contemporary memoir defined. Short and long memoirs. Finding the “who cares?" in your story. Focusing on an aspect of your life. Types of memoirscoming of age, adversity, relationship, career, travel.

Writing about one’s life experiences

9-1

“Blue Collar Brilliance(1)”

Video

-

Pdf, PPT

9-2

“Blue Collar Brilliance(2)”

10

Finding a major dramatic question. Shaping a beginning, middle, and end. The difference between short and long plots. Pros and cons of outlining.

Thinking of real people as characters. Making characters dimensional through desire and contrasts. Creating character profiles. Showing vs. Telling. Methods for showing characters.

Writing about one’s life experiences

 

10-1

“From an American Childhood(1)”

Video

-

Pdf, PPT

10-2

“From an American Childhood(2)”

10-3

“From an American Childhood(3)”

11

The importance of scene. Turning real life conversations into dialogue. Quotation marks and tags. Stage directions. Summarized dialogue. Characterization through dialogue. Subtext.

Writing about one’s life experiences

 

11-1

“On Going Home(1)”

Video

과제

Pdf, PPT

11-2

“On Going Home(2)”

11-3

“On Going Home(3)”

12

Types of memoirscoming of age, adversity, relationship, career, travel.

Finding a major dramatic question. Shaping a beginning, middle, and end. The difference between short and long plots. Pros and cons of outlining.

Writing about one’s life experiences

12-1

“Sight into Insight(1)”

Video

-

Pdf, PPT

12-2

“Sight into Insight(2)”

12-3

“Sight into Insight(3)”

13

Thinking of real people as characters. Making characters dimensional through desire and contrasts. Creating character profiles. Showing vs. Telling. Methods for showing characters.

Writing about one’s life experiences

 

13-1

“Where I Lived and What I Lived For(1)”

Video

-

Pdf, PPT

13-2

“Where I Lived and What I Lived For(2)”

13-3

“Where I Lived and What I Lived For(3)”

14

Creating setting through time, place, and weather. Description of setting. Mood and emotion of setting. How to manipulate time through pacing. Flashbacks.

 

14-1

“Under the Influence(1)”

Video

-

Pdf, PPT

14-2

“Under the Influence(2)”

14-3

“Under the Influence(3)”

15

Final Projects Due

 

강좌운영팀 소개

교수자

Jeffrey Alan Miller professor
Jeffrey Alan Miller 교수
- [소 속] 우송대학교 엔디컷
- [최종학력] 1989년 웨스턴 일리노이 대학교 영어학 석사
- [주요저서] 전쟁의 잔재, 나는 크리스마스에 집에 있을 거야
- [수상이력] 미국 군사작가협회가 남긴 전쟁 문학 소설 부문 1위,
미국 군사작가회의 한국전쟁문학 부문 2위

강좌지원팀

조교
조교
한국대학교 전산학 박사과정
E-mail: abc@example.com

강좌 수강 정보

이수/평가정보

이수/평가정보
과제명 퀴즈 토론 중간고사 기말고사
반영비율 10% 30% 20% 40%

※ 총 60% 이상 점수 획득 시, 이수증을 발급받을 수 있습니다.

강좌 수준 및 선수요건

이 강좌는 유익한 내용이 다수 포함되어 있습니다.

교재 및 참고문헌

이 강좌는 여러가지 참고자료가 많이 있습니다.

자주 묻는 질문

강좌 교재가 따로 있나요?

네. 있습니다.

강좌 교재가 따로 있나요?

네. 있습니다.

제목

소제목

내용

 

관련 강좌

현재 강좌와 관련있는 강좌를 찾을 수 없습니다.
  1. Subject

    Humanities
    (Linguistics & Literature)
  2. 강좌 내용의 어려운 수준을 의미합니다. 교양, 전공기초, 전공심화 순으로 난이도가 증가합니다.

    Course difficulty

    beginner
  3. 강좌를 개발하고 운영하는 기관입니다. 컨소시엄으로 운영 시, 대표기관의 명칭이 나타납니다

    Institution

    WOOSONG UNIVERSITY
  4. 운영 기관의 전화번호 입니다.

    Phone

    042-630-9396
  5. 강좌의 구성 주차 수를 의미합니다. (강좌를 충실히 학습하기 위해 필요한 주당 학습시간을 의미합니다.)

    Course Week
    (Estimated Effort)

    15week
    (주당 13시간 00분)
  6. 본 강좌 이수자에게 인정되는 학습시간으로 해당 강좌의 동영상, 과제, 시험, 퀴즈, 토론 등의 시간을 포함합니다. (강의 내용과 관련된 동영상 재생 시간의 총 합계입니다.)

    Accredited learning time
    (Video Duration)

    13시간 00분
    (13시간 16분)
  7. 수강신청이 가능한 기간으로 해당 기간 내에만 수강신청이 가능합니다.

    Registration Period

    2023.03.29 ~ 2023.07.17
  8. 강좌가 운영되고 교수지원이 이루어지는 기간입니다. 이수증은 강좌운영기간이 종료된 이후에 발급받을 수 있습니다.

    Classes Period

    2023.04.03 ~ 2023.07.17